Q10

A Q10 TERMÉSZETES FORRÁSAI

(0/0)

Nemrégiben jelent meg egy tanulmány, mely azt vizsgálta, hogy az egyes ételekben mekkora koncentrációban van jelen a koenzim Q10. Az endogén szintézis mellett a CoQ10-hez a szervezet a különböző ételekkel is hozzájut. A tudományos közönség vegyület iránti nagy érdeklődése ellenére nagyon kevés vizsgálatot végeztek az egyes étrendi összetevők CoQ10 tartalmára vonatkozóan. Az első beszámoló 1959-ben jelent meg, de ekkor még nem tudták az egyes élelmiszerek Q10 tartalmát meghatározni. A tudomány fejlődésének köszönhetően mára már ezek az adatok a kezünkben vannak. Így a következő élelmiszerek ennyi mg/kg koncentrációban tartalmazzák a Q10 koenzimet.

A Q10 természetes forrásai

  • marhaszív 113, marhamáj 39-50, marha izom 26-40
  • sertésszív 11,8-128,2, sertésmáj 22,7-54, sertés izom 13,8-45
  • szardínia 5-64, vörös húsú makréla 43-67, fehér húsú makréla 11-16, lazac 4-8, tonhal 5
  • szójaolaj 54-280, olívaolaj 4-160, szőlőmagolaj 64-73, napraforgóolaj 4-15
  • rizskorpa 27, kókusz 27
  • földimogyoró 27, dió 19, szezámmag 18-23, pisztácia 20, mogyoró 17, mandula 5-14
  • petrezselyem 8-26, brokkoli 6-9, karfiol 2-7, spenót 1-10, szőlő 6-7, kínai kel 2-5
  • avokádó 10, feketeribizli 3, eper 1, narancs 1-2, grapefruit 1, alma 1

 

Látjuk tehát, hogy az elélemiszerek közül a húsok és a halak koenzimQ10 tartalma a legmagasabb, hiszen több, mint 50 mg/kilogramm található a marha-, a sertés- és a csirkeszívben és a csirkemájban. A tejtermékekben jóval kevesebb a CoQ10 az állati szövetekhez képest. A növényi olajok is elég magas CoQ10 tartalmúak. A zöldségek közül a petrezselyem és a perilla a leggazdagabb CoQ10 források, de a szakirodalomban jelentős különbségek vannak a CoQ10 szintjeik tekintetében. A brokkoli, a szőlő és a karfiol közepes CoQ10 források. A gyümölcsök és bogyós növények többsége rossz vagy nagyon rossz CoQ10 forrás, amelyek közül az avokádó kivétel, viszonylag magas CoQ10 tartalmával.

 

A fejlett országokban körülbelül napi 3-6 mg/fő kerül bevitelre, amit elsősorban a húsokból fedeznek. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az olajban való sütés 14-32%-kal csökkenti a CoQ10 tartalmat....

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).