Q10 Q10

Még több információ a Q10-ről...

A Q10 tehát egy nélkülözhetetlen építőeleme a szervezetünknek: nélküle nem működnének megfelelően az egyes biokémiai folyamatok és szervezetünk megbetegedne. Éppen ezért lényeges, hogy pótoljuk ezt az anyagot, hogy a sejtjeinkben mindig a megfelelő mennyiség legyen jelen. Ezt megtehetjük külső forrásból: a lazac, a szaírdínia, a makréla, a marhaszív, a marhamáj és a tojás is sokat tartalmaz belőle, de ma már tabletta formájában is hozzájuthatunk. Ugyanakkor a sejtek önmaguk is elállítják ezt az anyagot, ehhez azonban vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségük.

Még több információ a Q10-ről...

Hiánya több okból is kialakulhat: ha nem viszünk be elegendő mennyiségben vitamint és nyomelemet, akkor szervezetünk nem képes előállítani a megfelelő mennyiséget. A stressz, a szellemi és fizikai igénybevétel során többet használunk fel belőle, ilyenkor pótlása mindenképp szükséges. A különböző zsírcsökkentő gyógyszerek is csökkenthetik a Q10 mennyiségét, mivel az zsírban oldódó vegyület.


Legnaagyobb hatását a szabad gyökök lekötésében fejti ki, vagyis legfontosabb szerepei közé tartozik a szabadgyökök lekötése, amivel lelassítható a sejtek öregedési folyamatai és megelőzhetőek a rákos megbetegedések. Megfigyelések alapján segít a falósejtek aktívabb hatékonyságának kialakulásában, gátolva ezáltal a daganat terjedését, ill. áttétek képződését.


Másrészt krónikus, és egyben súlyos fertőzésekben (pl. AIDS) megfigyelték a Q10 hatására javuló klinikai állapotot, ill. társ-szövődmények kialakulásának csökkenését.


Legnagyobb hiányát a szívbetegségek esetében mutatták ki. E betegségek során sok szabad gyök keletkezik, amik megbontják az érfal-belhártya integritását, elősegítik zsír és mész lerakódását az érfalon belül, amik aztán nőnek, megrepednek, és fokozott vér-olvadékonyságot kiváltva helyileg előidézik az éren belüli vérrög képződését.


A koenzim hatása fokozható, ha E-vitaminnal és béta-karotinnal együtt szedjük. Ugyanakkor ellensége a túl zsíros étkezés.


egészséges embereknél napí 10-30 mg az energiatermelés fokozására és a betegségek megelőzésére.

sportolóknak a Colgan Intézet ajánlása alapján napi 30-60 mg adható, ami jelentősen növeli teljesítményüket.

terápiás céllal a szakirodalom szerint napi 120-360 mg.

Terhes és szoptató anyák ill.vér alvadás gátlógyógyszert fogyasztók a CoQ10 szedése előtt kérjék ki orvosuk véleményét.